هكذا بدأت اول قصة الحب
4 مشترك
صفحة 1 من اصل 1
هكذا بدأت اول قصة الحب
فى قديم الزمان
حيث لم يكن على الأرض بشر بعد
كانت الفضائل والرذائل , تطوف العالم معاً
وتشعر بالملل الشديد
ذات يوم وكحل لمشكلة الملل المستعصية
اقترح الإبداع لعبة
وأسماها الأستغماية
أو الغميمة
أحب الجميع الفكرة
والكل بدأ يصرخ : أريد أنا ان أبدأ .. أريد انا أن أبدأ
الجنون قال :- أنا من سيغمض عينيه ويبدأ العد
وأنتم عليكم مباشرة الأختفاء
ثم أنه اتكأ بمرفقيه على شجرة وبدأ
واحد , اثنين , ثلاثة
وبدأت الفضائل والرذائل بالأختباء
وجدت الرقه مكاناً لنفسها فوق القمر
وأخفت الخيانة نفسها في كومة زبالة
وذهب الولع بين الغيوم
ومضى الشوق الى باطن الأرض
الكذب قال بصوت عالٍ :- سأخفي نفسي تحت الحجارة
ثم توجه لقعر البحيرة
واستمر الجنون :- تسعة وسبعون , ثمانون , واحد وثمانون
خلال ذلك
أتمت كل الفضائل والرذائل تخفيها
ماعدا الحب
كعادته لم يكن صاحب قرار وبالتالي لم يقرر أين يختفي
وهذا غير مفاجيء لأحد , فنحن نعلم كم هو صعب اخفاء الحب
تابع الجنون :- خمسة وتسعون , ستة وتسعون , سبعة وتسعون
وعندما وصل الجنون في تعداده الى :- المائة
قفز الحب وسط أجمة من الورد واختفى بداخلها
فتح الجنون عينيه وبدأ البحث صائحاً :- أنا آتٍ إليكم , أنا آتٍ إليكم
كان الكسل أول من أنكشف لأنه لم يبذل أي جهد في إخفاء نفسه
ثم ظهرت الرقّه المختفية في القمر
وبعدها خرج الكذب من قاع البحيرة مقطوع النفس
واشار الجنون على الشوق ان يرجع من باطن الأرض
الجنون وجدهم جميعاً واحداً بعد الآخر
ماعدا الحب
كاد يصاب بالأحباط واليأس في بحثه عن الحب
واقترب الحسد من الجنون , حين اقترب منه الحسد همس في أذن الجنون
قال :- الحب مختفاً بين شجيرة الورد
إلتقط الجنون شوكة خشبية أشبه بالرمح وبدأ في طعن شجيرة الورد بشكل طائش
ولم يتوقف الا عندما سمع صوت بكاء يمزق القلوب
ظهر الحب من تحت شجيرة الورد وهو يحجب عينيه بيديه والدم يقطر من بين أصابعه
صاح الجنون نادماً :- يـاإلهي ماذا فعلت بيك ؟
لقد افقدتك بصرك
ماذا أفعل كي أصلح غلطتي بعد أن أفقدتك البصر ؟
أجابه الحب :- لن تستطيع إعادة النظر لي , لكن لازال هناك ما تستطيع فعله لأجلي
(كن دليلي )
وهذا ماحصل من يومها
يمضي الحب الأعمى يقوده الجنون
حيث لم يكن على الأرض بشر بعد
كانت الفضائل والرذائل , تطوف العالم معاً
وتشعر بالملل الشديد
ذات يوم وكحل لمشكلة الملل المستعصية
اقترح الإبداع لعبة
وأسماها الأستغماية
أو الغميمة
أحب الجميع الفكرة
والكل بدأ يصرخ : أريد أنا ان أبدأ .. أريد انا أن أبدأ
الجنون قال :- أنا من سيغمض عينيه ويبدأ العد
وأنتم عليكم مباشرة الأختفاء
ثم أنه اتكأ بمرفقيه على شجرة وبدأ
واحد , اثنين , ثلاثة
وبدأت الفضائل والرذائل بالأختباء
وجدت الرقه مكاناً لنفسها فوق القمر
وأخفت الخيانة نفسها في كومة زبالة
وذهب الولع بين الغيوم
ومضى الشوق الى باطن الأرض
الكذب قال بصوت عالٍ :- سأخفي نفسي تحت الحجارة
ثم توجه لقعر البحيرة
واستمر الجنون :- تسعة وسبعون , ثمانون , واحد وثمانون
خلال ذلك
أتمت كل الفضائل والرذائل تخفيها
ماعدا الحب
كعادته لم يكن صاحب قرار وبالتالي لم يقرر أين يختفي
وهذا غير مفاجيء لأحد , فنحن نعلم كم هو صعب اخفاء الحب
تابع الجنون :- خمسة وتسعون , ستة وتسعون , سبعة وتسعون
وعندما وصل الجنون في تعداده الى :- المائة
قفز الحب وسط أجمة من الورد واختفى بداخلها
فتح الجنون عينيه وبدأ البحث صائحاً :- أنا آتٍ إليكم , أنا آتٍ إليكم
كان الكسل أول من أنكشف لأنه لم يبذل أي جهد في إخفاء نفسه
ثم ظهرت الرقّه المختفية في القمر
وبعدها خرج الكذب من قاع البحيرة مقطوع النفس
واشار الجنون على الشوق ان يرجع من باطن الأرض
الجنون وجدهم جميعاً واحداً بعد الآخر
ماعدا الحب
كاد يصاب بالأحباط واليأس في بحثه عن الحب
واقترب الحسد من الجنون , حين اقترب منه الحسد همس في أذن الجنون
قال :- الحب مختفاً بين شجيرة الورد
إلتقط الجنون شوكة خشبية أشبه بالرمح وبدأ في طعن شجيرة الورد بشكل طائش
ولم يتوقف الا عندما سمع صوت بكاء يمزق القلوب
ظهر الحب من تحت شجيرة الورد وهو يحجب عينيه بيديه والدم يقطر من بين أصابعه
صاح الجنون نادماً :- يـاإلهي ماذا فعلت بيك ؟
لقد افقدتك بصرك
ماذا أفعل كي أصلح غلطتي بعد أن أفقدتك البصر ؟
أجابه الحب :- لن تستطيع إعادة النظر لي , لكن لازال هناك ما تستطيع فعله لأجلي
(كن دليلي )
وهذا ماحصل من يومها
يمضي الحب الأعمى يقوده الجنون
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
حلوة أوي القصة دي
طريقة القائها بجد جميلة ومعانيها جميله اوي
بس بجد دي الحقيقة
كتير الجنون هو اللي بيقود الحب
وهو فعلا اللي بيعميه
بس ساعات الجنون ده بيإذيه وساعات بيعليه
تسلم ايدك
طريقة القائها بجد جميلة ومعانيها جميله اوي
بس بجد دي الحقيقة
كتير الجنون هو اللي بيقود الحب
وهو فعلا اللي بيعميه
بس ساعات الجنون ده بيإذيه وساعات بيعليه
تسلم ايدك
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
انت الباشا يـاباشا
وارض الباشا ولعت يـاباشا
وطبعا حضرتك مش عايز حاجة
من غير ماترد علي التوبيك كفاية بس شوفته
ده شرف كبير لكل الموجدين في المنتدي
وارض الباشا ولعت يـاباشا
وطبعا حضرتك مش عايز حاجة
من غير ماترد علي التوبيك كفاية بس شوفته
ده شرف كبير لكل الموجدين في المنتدي
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
ياباشا انتي برده الباشا
ومن غيرك المنتدي ملهوش طعم واذاي اصلا يبقي منتدي
وكفاية بس برده ان حضرتك تشوفي الموضوع ويزيده جمال لو تعطفتي
ورديتي عليه
ومن غيرك المنتدي ملهوش طعم واذاي اصلا يبقي منتدي
وكفاية بس برده ان حضرتك تشوفي الموضوع ويزيده جمال لو تعطفتي
ورديتي عليه
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
هاهاها
ملكش دعوة
هو انا يابني مضايقاك في حاجة؟
انا مش عايزة اطلع
ياجماعة محدش يطلعني من السجن
بس مش اوي يعني
ملكش دعوة
هو انا يابني مضايقاك في حاجة؟
انا مش عايزة اطلع
ياجماعة محدش يطلعني من السجن
بس مش اوي يعني
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
بتبرري موقفك وخلاص
ومحدش هيطلعك اصلا
افضلي قولي يـاجماعة مفيش حد يطلعني وكده
دي كلها حركات عرفنها
ومفيش اصلا حد هيطلعك
شكلها في معزة خاصة بينك وبنهم
ومحدش هيطلعك اصلا
افضلي قولي يـاجماعة مفيش حد يطلعني وكده
دي كلها حركات عرفنها
ومفيش اصلا حد هيطلعك
شكلها في معزة خاصة بينك وبنهم
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
هاهاها
وريني انت بقى مين اللي هيطلعك
د اللشلة كله مشرفة في السجن
زي ما انت قلت بالضبط
السجن للرجالة
لو عايز اي حاجة قولي متتكسف خالص
انا زي اختك بردو
وريني انت بقى مين اللي هيطلعك
د اللشلة كله مشرفة في السجن
زي ما انت قلت بالضبط
السجن للرجالة
لو عايز اي حاجة قولي متتكسف خالص
انا زي اختك بردو
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
ايه الموضوع الرائع جدا ده
قصة جميلة ومعانيها اجمل وحقيقتها اجمل واجمل
بس لو مشيت فى الطريق الصحيح بس للاسف الطرق الصحيحة مش من مميزات الجنون
ربنا يستر بقى
تسلم ايديك على الموضوع ده
ايه الموضوع الرائع جدا ده
قصة جميلة ومعانيها اجمل وحقيقتها اجمل واجمل
بس لو مشيت فى الطريق الصحيح بس للاسف الطرق الصحيحة مش من مميزات الجنون
ربنا يستر بقى
تسلم ايديك على الموضوع ده
brilliant star-
عدد الرسائل : 293
العمر : 32
العمل/الترفيه : sweet girl
مزاجك ايه :
أول حرف من اسم حبيبك :
مدى الالتزام بقوانين المنتدى :
الطاقه :
مدى التفاعل :
الوصف :
الطاقه : 376
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 03/12/2009
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
للاسف كل الي بيحب دلوقتي بيحب بعاطفته
مش بيشغل عقله قبل قلبه
ودي مش لاعب عيال ده مستقبل 2
علشان كده يقوده الجنون
مش بيشغل عقله قبل قلبه
ودي مش لاعب عيال ده مستقبل 2
علشان كده يقوده الجنون
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
تمام ياطائر
فعلا لازم أستخدم عقلي الأول قبل قلبي
لان الحب بس مش كافي لأنشاء علاقة صحيحة
فعلا لازم أستخدم عقلي الأول قبل قلبي
لان الحب بس مش كافي لأنشاء علاقة صحيحة
رد: هكذا بدأت اول قصة الحب
وربنا مدينا ميزة احنا مش بنشغلها
وهي العقل
والشباب النهارده بدور اهم حاجة عن الحب وخلاص
ومش بيعملوا حساب بكره
وبعد ما يتقدم ليها حد يسيبوا بعض ويقولها ربنا يوفقك
او هو يقولها يـابنت الحلال انا لسي قدامي كذا وكذا وكذا
وهي مسكينة تعمل ايه
وهو برده مسكين انساق ورا قلبه ومشغلش عقله
وهي العقل
والشباب النهارده بدور اهم حاجة عن الحب وخلاص
ومش بيعملوا حساب بكره
وبعد ما يتقدم ليها حد يسيبوا بعض ويقولها ربنا يوفقك
او هو يقولها يـابنت الحلال انا لسي قدامي كذا وكذا وكذا
وهي مسكينة تعمل ايه
وهو برده مسكين انساق ورا قلبه ومشغلش عقله
مواضيع مماثلة
» قبل (~الحب~) وبعد (~الحب~) وعند (~الحب ~ )
» قصتى مع الحب .... اهداء الى من علمنى الحب
» ليس من يتكلم عن الحب ... كمن يتألم من الحب
» ليس من يتكلم عن الحب ....كمن يتالم من الحب........!
» هكذا تتحطـــــــــــــم القلوب..!!
» قصتى مع الحب .... اهداء الى من علمنى الحب
» ليس من يتكلم عن الحب ... كمن يتألم من الحب
» ليس من يتكلم عن الحب ....كمن يتالم من الحب........!
» هكذا تتحطـــــــــــــم القلوب..!!
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى