أهلا بيكم ويارب تبقوا دايما مبسوطين

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

أهلا بيكم ويارب تبقوا دايما مبسوطين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل

متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل Empty متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل

مُساهمة من طرف yu_suf السبت يونيو 29, 2013 5:53 am

كنت مشغول باللي الناس ممكن تنشغل بيه تجربه ممكن تنفع حد تاني
القوة كانت تعني لي الإثقال من الداخل مفيش هوا مفيش كذب مفيش إدعاء وفشر ونفاق مفيش كبر لأنه يعني نقص ومرض وعلي الجانب الآخر فيه صدق فيه عدل فيه أن أنزل نفسي منزلتها وأقل لأن حبي لنفسي ممكن يخدعني في تقدير حقيقتي والحقيقة قوة أحرص عليها كنت باحسبها كده وكان ده تفكيري وكسبت كتير أوي بكده وبعدين اتغلبت مش دي المشكلة لأن في حساباتي تقبل الهزيمه وإلا كانت الدنيا مملة لكن لما أتغلب من ناس كدابين مزورين متكبرين يرضوا يكسبوا بالباطل ويقبلوا0 عكس تفكيري وأسئلة كتير وهل هما كده صح وهي دي الطريقة وتفكيري أنا اللي غلط أكيد فيه غلط عندي طب في أيه ؟ أكدب لأ أظلم لأ أخدع الناس أنافق لأ الغلط مش هنا وبعد فترة من التفكير والبحث عرفت أن صدقي مش هو مصدر قوتي ولا هو اللي بيكسبني وأن القوة كلها لله وأن الله هو الناصر
ماتغيرتش كتير أحب الحق والصدق وأحب العدل زي ما كنت لكن ما تغير أني لا أقول الصدق لأنه مصدر الخير لي ولكن لأن الله الذي هو مصدر الخير والقوة والعزة يحب الصادقين ويحب العادلين ويحب المتواضعين ويحب الحق
يعني كان ناقصني بس العنوان الصح
كان ناقصني في أول الصفحة أكتب بسم الله الرحمن الرحيم وأحافظ علي الصلاة وأقرأ القرآن وأزيد لله الذي هو مصدر كل شيئ
أننا نصلي لله وليس لأجل أننا وجدنا أباءنا يصلون وإن كان في كل خير
وإن نظرنا إلي الدول الغربية غير المسلمة يعاقبون علي الكذب والغش والتزوير والظلم أخذوا من ديننا من غير أن يقولوا لا إله إلا الله فإن أخذنا نحن بديننا كاملا فقناهم وإحنا بشر نصيب ونخطئ ونستغفر الله ونتوب إليه وإنا عن نفسي باقول ما قلت وأنا مليئ بالذنوب ومش راضي عن نفسي مش عالم كبير ولا شيئ لكن الشيطان لعنه الله مطرود من رحمة الله وأني شايف ما أقوله سهل لكن الشيطان ده كان بيصورهالي في منتهي الصعوبة يقولي تصلي إذاي وأنت مثلا بتشرب سجاير أقول يبأه أبطل السجاير يجي بعد شوية وهو نجح فعلا أنه يحول الموضوع ويقولي ويزين ليه السجاير ونفسي معاه فطبعا ارجعلها تاني ولأن القاعده كانت سجاير+ صلاة مينفعش فماصليش وإنها قاعدة خاطئة وشيخ يعرفني شافني باشرب سجاير فاستغرب وقالي بتشرب سجاير وبتصلي قولتله يعني ماصليش ياشيخ ولا أيه ففهم أن كلامه بالطريقة دي بيبعدني عن الخير اللي عايزهولي
مهما كنا مقصرين ومش ملتزمين ربنا رحمن رحيم بس نصلي ونصدق ونعدل وننصر المظلوم أو لا تنصر ظالم ولا تحرم حلال وإن كنت مبتعملوش ولا تحلل حرام وإن كنت بتعمله ونعمل خير كتير وكله لله لأنه هو الذي بيده كل شيئ لا شريك له
yu_suf
yu_suf

ذكر
مزاجك ايه : متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل 3ady10
أول حرف من اسم حبيبك : متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل 010
مدى الالتزام بقوانين المنتدى :
متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل Left_bar_bleue0 / 1000 / 100متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل Right_bar_bleue

الطاقه :
متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل Left_bar_bleue0 / 1000 / 100متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل Right_bar_bleue

مدى التفاعل :

الوصف : متعملش إلا اللي تقتنع بيه لأنك هتتسئل Empty
الطاقه : 1128

https://3olombanha.ahlamontada.com

- مواضيع مماثلة